O czym warto pamiętać, komponując własną dietę?

O przejściu na dietę zazwyczaj myślimy w momencie, kiedy chcemy zrzucić zbędne kilogramy, wyszczuplić sylwetkę lub też poprawić swoje samopoczucie. Tak naprawdę – każdy moment jest dobry na to, aby zacząć  prowadzić zdrowy tryb życia. Chcąc to robić naprawdę profesjonalnie, warto udać się do takiego specjalisty jak dietetyk Nowy Sącz, który skomponuje dla nas jadłospis i powie nam jakich produktów powinniśmy unikać. Jednak, zasady zdrowego żywienia możemy też próbować wcielić w życie sami i na pewno szybko przekonamy się, czy dieta daje rezultaty oraz czy nasze samopoczucie ulega poprawie.

Niesamowita moc warzyw

Już od pierwszych miesięcy życia przyzwyczaja się dzieci do smaku warzyw. Niestety – im są starsze tym bardziej od nich odchodzą na rzecz innych pokarmów, zapomina się też o nich w dorosłym życiu. A tymczasem – są prawdziwą skarbnicą wartościowych składników odżywczych, są smaczne, a przy tym wszystkim – nie są tuczące. Zarówno z surowych jak i gotowanych warzyw można też przygotować smaczne przekąski, które mogą z powodzeniem zastąpić te niezdrowe jak czipsy czy paluszki. Dodatkowo, o ile spożycie owoców powinniśmy ograniczać do maksymalnie dwóch posiłków dziennie, o tyle warzyw nie trzeba ograniczać – można z nich czerpać pełnymi garściami.

Różnorodność jest ważna

Odchudzanie to bardzo często seria wyrzeczeń – nie mogę jeść tego, tego i tego. Tymczasem warto pomyśleć też odwrotnie – o tym, aby nasza dieta była jak najbardziej zróżnicowana, ale pod kątem zdrowych rzeczy. Dlatego słodycze na pewno powinny z niej zniknąć, ale jeśli chodzi o odpowiednią różnorodność składników pokarmowych – węglowodany, białko, tłuszcz – taka różnorodność jest dobra, bo tego wszystkiego w odpowiednich ilościach nasz organizm potrzebuje. Dodatkowo, tego, czego na pewno powinniśmy się nauczyć to picie wody. Dorosły człowiek przy odpowiedniej diecie powinien wypijać dziennie 1,5-2 litry wody. Dzięki odpowiedniemu nawodnieniu można poprawić swoje samopoczucie, ale i zniwelować uczucie głodu czy też jego napadów pomiędzy posiłkami, które skłaniają nas do podjadania.

Jak jeść to jedno, ale kiedy jeść?

Kolejną sprawą jest regularność. Dorosły człowiek dziennie powinien zjadać 4-5 posiłków w około 2-3 godzinnych odstępach czasu. Ostatni posiłek powinien być zjedzony 2 godziny przed snem. Nie warto się głodzić przez wiele godzin, bo to nie pomaga – tylko stymuluje nasz organizm do magazynowania zapasów „na takie właśnie ciężkie czasy”. Warto też zwrócić uwagę na to, aby nie przesadzać z wielkością porcji.

Zostaw odpowiedź